16 juli 2022

0 reacties

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 14: #14 Organisch of betaald bereik op social media? Wat werkt beter voor jou?

Organisch bereik vs. Betaald bereik op social media

Tegen m’n klanten zeg ik altijd. Er zijn 2 manieren van nieuwe klanten benaderen.

Verbinden met gelijkgestemden = organisch
Of betalen voor advertenties.

Hoe werkt organisch bereik op social media?
Bij organisch bereik, oftewel onbetaald bereik op social media, gaat het om het aantal keer dat je berichten door mensen worden gezien, zonder dat je hier geld voor kwijt bent.

Dit bereik wordt uitgedrukt in het aantal unieke personen dat jouw content heeft gezien.

Organisch bereik is voor een social media platform zoals Facebook, Instagram of LinkedIn een indicatie van kwaliteit en succes, juist omdat je er niet voor betaald.

De ‘Algoritmes’ beïnvloeden jouw organisch bereik.

Wanneer je bezig bent met het creëren van content voor social media, wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met jouw berichten.

In het beste geval gaan jouw volgers je berichten ook nog delen, reageren ze erop of taggen ze vrienden onder jouw berichten.

Maar de kans dat je bericht 100% van jouw huidige volgers bereikt, die is er helaas niet.

Dit komt door de algoritmes die ervoor zorgen dat berichten worden ‘gefilterd’ slechts bij een klein percentage van jouw volgers terecht komen.

Algoritmes proberen aan de hand van een soort ‘geheime formule’ te voorspellen welke berichten jouw volgers leuk vinden.

Deze algoritmes kunnen jouw organisch bereik op social media dus enorm beïnvloeden.

Dynamisch/ Betaald bereik

Bij betaald bereik, oftewel adverteren en promoten, gaat het om het aantal unieke personen aan wie jouw bericht is weergegeven als resultaat van advertenties.

Dmv betaalde advertentie campagnes kun je doelgericht een grote groep mensen bereiken.

Je kunt natuurlijk ook je advertentiebudget gebruiken om meer volgers te werven, die jouw content vervolgens organisch te zien krijgen.

Ben je er wel bewust van dat mensen betaalde campagnes in de meeste gevallen te zien krijgen zonder dat ze er zelf naar op zoek zijn gegaan.

Plaats ALTIJD je foto bij betaalde advertenties en doe onderzoek naar wat jouw doelgroep te zien wil krijgen.

Het beste van deze 2 werelden:
Ik geloof dat een succesvolle strategie bestaat uit een combinatie van deze twee.

Puur organisch groeien is gratis (op de tijd en moeite die je erin steekt na), ga lekker netwerken of podcasten met gelijkgestemden, organiseer samen workshops. Maak gebruik van elkaars netwerk en denk niet in concurrentie.

Iedereen is uniek!

Adverteren kost geld, maar het is een makkelijke en vaak veel snellere manier om jouw doelgroep te bereiken.

Daarnaast geeft betaald adverteren je enorm veel interessante inzichten die je als adverteerder wilt weten, zoals waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is, bij welke doelgroep de campagne het meest aanslaat, welke tekst en afbeelding effectief is en nog veel meer.

Probeer dan ook de positieve kanten van beide manieren te benutten. Gebruik organische berichten om je merk te laten zien en de sociale interactie met je doelgroep te onderhouden en gebruik betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten, veel mensen in een keer te bereiken of een product/dienst te promoten.

Dit doe ik met m’n challenge die te zien en te koop is voor 37,- via m’n Website

Laat een berichtje achter


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

gratis e-book

Pakkende Titel

>